Piran
je bil pravo ladjedelniško mesto že v začetku 19. stoletja. Pred 2. svetovno
vojno in med njo so bile ladjedelnice v Piranu na severnem Jadranu zelo pomembne
ladjedelniške družbe in glavna sila, pogon za življenje domačinov.
Najbolj znana ladja ''piraneža''
Trabakulo
Branimir so izdelali daljnega leta 1904 v Piranu. Poznajo jo kot značilno barko
vzhodnega Jadrana, v sosednji Dalmaciji jo celo imenujejo ''piraneža''.
Ali ste vedeli?
Bernardin resort je nekoč veljal kot pomembna ladjedelnica v Istri!
Področje
hotelskega naselja Bernardin je bilo do leta 1974 ladjedelsko območje.
Ladjedelstvo sodi med najstarejše gospodarske panoge na obali Istre. Viri
narekujejo, da njegove korenine segajo že iz 14. stoletja, saj so iz leta 1322
ohranjeni prvi pisani viri o ladjedelnici v Piranu v statutu mesta. Od tedaj
naprej je ribolov, ladjedelništvo in pomorstvo nasploh, pomembna panoga
domačinov. Mestu Piran podaja tudi prav poseben morski utrip, ki ga lahko
začutite na sprehodu ob pristanišču in tudi v skritih kamnitih ulicah v mestnem
jedru.
Iz treh ladjedelnic je nastala …
V
19. stoletju so v Piranu imeli 3 ladjedelnice, ki so jih sredi stoletja preselili
pod samostan sv. Bernardina, kjer so ladjedelski mojstri izdelovali in
popravljali lesene ladje: Cantiere navale di Francesco Apollonio, Cantiere
Navale San Giusto di Luigi Pertot in Cantiere Navale Dapretto.
Leta
1948 je večino delnic ladjedelnice San Giusto kupilo podjetje za pomorske
prevoze Jadranska Slobodna plovidba iz Reke. Leta 1951 so se tri ladjedelnice
na Bernardinu preoblikovale v eno, ki je po nekaj preimenovanjih in
reorganizacijah, tam delovala do leta 1974, ko se je preselila v Izolo.
… ena in edina ladjedelnica ''Cantieri di San Bernardino''.
Ladjedelnice,
ki so bile na prostoru današnjega Bernardina so se imenovale Cantieri di San
Bernardino, so v glavnem izdelovale jadrnice in motorne ladje iz lesa za
različne naročnike. Največ naročnikov je bilo iz Italije, po vojni pa je veliko
povpraševanja prihajalo tudi iz nekdanje Jugoslavije. V Ladjedelnici Bernardin
so največ izdelovali velike lesene ladje za prevoz tovorov, običajno dolge okrog
25 do 30 metrov, nekaj je bilo tudi daljših, z dolžino 40 metrov. Izdelovale so
se v klasični maniri lesenih ladij z rebri, kobilicami in značilnim zunanjim
videzom, od lepih krstaških krm do mehko izbočenih premcev.
V okviru portoroške Splošne plovbe, podjetje za mednarodne
pomorske prevoze in storitve v pomorskem prometu, ki deluje še danes, je kot
poseben remontno ladjedelniški obrat, od 1. junija 1956 do 1. januarja 1961
poslovala tudi ladjedelnica Bernardin. V tem obdobju se je ladjedelnica
modernizirala in skoraj v celoti prešla iz gradnje lesenih na gradnjo železnih
ladij in na remonte večjih prekooceanskih ladij.
Sprehodite
se po Bernardin resortu, majhnem kraju, kjer najdete veliko skrivnosti
slovenske Obale. Poleg nekdanje ladjedelnice, vas bodo navdušili ostanki cerkve
st. Bernardina, iz leta 1452, ki so služili kot mirno zavetje frančiškanom,
topel dom, kjer so lahko v mediteranski klimi ustvarjali in živeli umirjeno
asketsko življenje. Prav tako vas bodo prevzele znamenite arkade obdane z zelenjem,
spomenik Lepe Vide ob svetilniku, terasa Internacional pred Hotelom Histrion,
manjša Marina Bernardin in neposreden razgled na modro prostranost morja, iz prav vsakega kotička Grand Hotela Bernardin.